Regulamentul privind solutionarea online a litigiilor

Lasă un comentariu

Decembrie 5, 2011 de Autorul

In 2010, unul din cinci consumatori europeni a intampinat probleme la achizitionarea de bunuri si servicii pe piata unica. In cazul in care un vanzator refuza sa va repare laptopul care s-a defectat in perioada de garantie sau daca nu puteti ajunge la un acord cu un agent de turism in legatura cu o restituire in cazul unei vacante ratate, exista modalitati de a solutiona aceasta fara prezentarea in instanta. Dar, din pacate, in stadiul actual, solutionarea extrajudiciara a litigiilor in UE este posibila numai pentru anumite sectoare comerciale sau in anumite domenii. Pentru a rezolva aceasta problema, Comisia Europeana a prezentat astazi un pachet de propuneri legislative care sa garanteze ca toti consumatorii din UE isi pot rezolva problemele fara a se prezenta in instanta, indiferent de tipul de produs sau serviciu care face obiectul litigiului contractual si indiferent de locul in care l-a achizitionat pe piata unica europeana [adica pe teritoriul national sau in strainatate). Pentru consumatorii care cumpara online dintr-o alta tara UE, Comisia doreste sa creeze o platforma online unica la nivelul UE, care va permite solutionarea litigiilor contractuale, in intregime online, in termen de 30 de zile.

Solutionarea alternativa a litigiilor (SAL) (ADR – Alternative Dispute Resolution) in materie de consum este o modalitate de solutionare mai rapida, mai ieftina si mai usor de utilizat decat procedurile judiciare. Se estimeaza ca accesul universal la SAL de calitate in UE va determina economisirea de catre consumatori a circa 22,5 miliarde EUR/an. Aceasta va ajuta, de asemenea, intreprinderile sa isi gestioneze relatiile cu clientii si sa iti imbunatateasca imaginea corporatista. Comisia doreste ca noul pachet legislativ sa contribuie la stimularea increderii consumatorilor in piata unica la nivelul UE, ceea ce inseamna pentru ei o oferta mai variata si preturi mai bune, contribuind, astfel, la cresterea economiei UE.

Comisarul pentru Sanatate si Consumatori, John Dalli, a declarat: „Este inacceptabil faptul ca atat de multe probleme legate de consum sunt lasate nesolutionate deoarece consumatorii nu au nici un mijloc eficient de a rezolva litigiile cu comerciantii. Aceasta le afecteaza buzunarele si increderea; de asemenea, aceasta incetineste cresterea economica europeana. Odata adoptate, propunerile pe care le prezint astazi vor ajuta consumatorii europeni sa utilizeze modalitati simple, rapide si necostisitoare pentru rezolvarea problemelor lor, indiferent de locul sau modul in care achizitioneaza un produs sau un serviciu in UE”.

Ce a fost adoptat?

– Directiva privind solutionarea alternativa a litigiilor (SAL) se va asigura ca exista proceduri extrajudiciare de calitate, pentru a putea face fata oricarui litigiu contractual intre un consumator si o intreprindere. Conform propunerii:
* entitatile SAL vor trebui sa indeplineasca anumite criterii de calitate, adica sa fie bine pregatite, impartiale, transparente, eficiente si echitabile;
* intreprinderile vor informa consumatorii in legatura cu entitatea SAL care poate solutiona un potential litigiu contractual pe care l-ar putea avea cu acestia;
* entitatile SAL vor solutiona litigiile in termen de 90 de zile.

– Regulamentul privind solutionarea online a litigiilor va crea o platforma online la nivelul UE („platforma SOL”) care ofera consumatorilor si intreprinderilor un punct de intrare unic pentru solutionarea online a litigiilor referitoare la achizitiile efectuate online in alt stat membru al UE. Acest punct de intrare unic european:
* va transmite automat reclamatia consumatorului catre entitatea SAL nationala competenta;
* va facilita solutionarea litigiului in termen de 30 de zile.

Care sunt avantajele pentru consumatori si intreprinderi?

– Consumatorii vor avea acces la o modalitate eficienta si necostisitoare de solutionare a litigiilor cu comerciantii, indiferent de produsele sau serviciile pe care le achizitioneaza, indiferent de modalitatea de achizitionare (online sau off-line) si atunci cand achizitioneaza in UE (in propria tara sau in strainatate);
– Consumatorii care achizitioneaza online din alte tari ale UE vor putea sa isi solutioneze litigiile contractuale cu comerciantii din UE in intregime online;
– Economiile realizate astfel de consumatori sunt estimate la aproximativ 0,2% din PIB-ul UE (22,5 miliarde EUR);
– Pentru intreprinderi, accesul la solutionarea alternativa a litigiilor va fi esentiala pentru gestionarea relatiilor cu clientii si imbunatatirea imaginii corporatiste si, de asemenea, pentru economisirea costurilor de solutionare a litigiilor in instanta;
– Consumatorii si comerciantii din intreaga Europa vor avea siguranta ca toate entitatile extrajudiciare europene de solutionare a litigiilor indeplinesc aceleasi criterii. Acestea vor fi transparente, bine pregatite, impartiale, eficiente si echitabile;
– In cele din urma, sporirea increderii va incuraja consumatorii sa actioneze mai activ in cautarea ofertelor bune si a celor mai bune preturi in intreaga piata unica a UE, stimuland astfel concurenta si cresterea economica.

Context

Solutionarea alternativa a litigiilor (SAL) se bazeaza pe o parte neutra (cum ar fi un arbitru, un mediator sau un ombudsman). Este mai ieftina, mai rapida si mai simpla decat sa apelarea la o instanta judecatoreasca.
In prezent, in UE exista peste 750 de entitati SAL. Cu toate acestea, in unele state membre, ele sunt disponibile numai in anumite regiuni sau in anumite sectoare (de exemplu servicii financiare sau telecomunicatii). Consumatorii si intreprinderile sunt prea putin constienti de posibilitatile oferite de SAL. Sistemele de solutionare online a litigiilor pentru achizitiile transfrontaliere online nu sunt suficient de dezvoltate.

Costul litigiilor in materie de consum nesolutionate este estimat la 0,4% din PIB-ul UE. Acesta include sumele pierdute de catre consumatorii europeni din cauza unor probleme in cazul achizitiilor din alte state membre ale UE, care sunt estimate intre 500 de milioane EUR si 1 miliard EUR.

Etapele urmatoare

Parlamentului European si Consiliul UE s-au angajat sa adopte pachetul legislativ pana la sfarsitul anului 2012 ca actiune prioritara in cadrul Actului privind piata unica (a se vedea IP/11/469). Acest pachet completeaza, de asemenea, una din actiunile prevazute de Agenda Digitala pentru Europa. Dupa adoptare, statele membre ale UE vor avea la dispozitie 18 luni pentru a pune in aplicare Directiva privind SAL. Aceasta inseamna ca entitati extrajudiciare SAL de calitate ar trebui sa fie disponibile peste tot in UE in cursul celui de-al doilea semestru din 2014. Platforma unica la nivel UE de solutionare online a litigiilor va deveni complet operationala la sase luni de la acest termen (adica la inceputul anului 2015), deoarece functionarea sa necesita infiintarea si actualizarea entitatilor extrajudiciare, dupa caz.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Contact:

0768.511.900

0722.511.900

Cele mai bune posturi și pagini

Despre mediere:

Parteneri:

http://mediatorbucurestimustateanu.ro/

https://mediatorbucuresti.wordpress.com

http://mediatorgiurgiu.ro/

http://mediator-bucuresti.blogspot.com/

http://nlp-xtraining.ro

http://anndrei.ro/

http://pepimustateanu.blogspot.ro/

free counters
document.write(unescape("%3Cscript src=%27http://s10.histats.com/js15_gif.js%27 type=%27text/javascript%27%3E%3C/script%3E")); try {Histats.startgif(1,2078858,4,8006,""); Histats.track_hits();} catch(err){};

acord de confidentialitate Acord de mediere definitie alternativ arbitraj avantajele medierii in caz de divort avocat divort avocat si mediator beneficiu Bucuresti Cat castiga un mediator CAT COSTA DIVORTUL PRIN MEDIERE centru de mediere conflict consens consiliu de mediere Consiliul de Mediere Contract de mediere definitie Contractul de mediere cursuri de mediator cursuri mediere divort la mediator eficient informare de la Judecatorie informare mediere tribunal judecator Judecatoria Sectorului 1 Judecatoria Sectorului 2 Judecatoria Sectorului 3 Judecatoria Sectorului 4 Judecatoria Sectorului 5 Judecatoria Sectorului 6. judecatorie justitie litigiu masterate mediere mediator mediator autorizat Mediator autorizat de Consiliul de Mediere pentru activitati de mediere in Bucuresti Mediator divort mediator divort pret mediatori mediatorii mediator in Bucuresti mediator in cazul unui divort mediatori Romania mediator din Timisoara Mediator Judecatoria Sectorului 1 Mediator Judecatoria Sectorului 2 Mediator Judecatoria Sectorului 3 Mediator Judecatoria Sectorului 4 Mediator Judecatoria Sectorului 5 Mediator Judecatoria Sectorului 6. mediator profesionist mediator TimisoaraTabloul Mediatorilor medierea ca profesie mediere Timisoara negociere onorariu parchet politie pragmatism Primul Tablou al Mediatorilor proces proces-verbal de mediere procuror profesia de mediator profesii de viitor solutionare amiabila specializare Tabloul Mediatorilor Autorizati Tabloul Mediatorilor Bucuresti Tabloul Mediatorilor Profesionisti Tabloul mediatorilor romani Tarife divort prin acordul partilor la mediator tarife pentru divortul prin acordul partilor la mediator tribunal
%d blogeri au apreciat asta: